Skriv ut

December 2022

Reglerna för att leverera pappershandlingar till Regionarkivet har uppdaterats och förenklats. Målet med de nya reglerna är att pappershandlingar skapade fram till och med 2018-12-31 lättare ska kunna ordnas och överlämnas till Regionarkivet.

Efter leverans övergår ansvaret för förvaltningen av den arkiverade informationen till Regionarkivet, som både har specialanpassade arkivlokaler och specialistkompetens att förvalta information över tid. Information skapad från och med 2019-01-01 (eller det datum då myndigheten införde VIR) ska i huvudsak levereras digitalt. Genom att leverera pappershandlingarna till Regionarkivet kan Region Stockholms myndigheter frigöra lokaler samt ekonomiska och personella resurser.

Sammanfattningsvis innebär de förenklade reglerna vid leverans av pappershandlingar att det ställs lägre krav på plockgallring och förkortade tidsfrister för att få överlämna handlingarna till Regionarkivet.

Välkomna att höra av er till leveransfunktionen för mer information.

Kontakta leveransfunktionen

Regionarkivet

Telefon: 08-123 188 00, tisdag, onsdag och torsdag 9:30-10:30

Beställning ur arkiv sker via våra e-tjänster som är
ett säkert och snabbt sätt att beställa på.